Måste jag lämna tillbaka hunden trots att den kan fara illa?
Fråga
Svar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Eftersom du endast tagit hand om hunden utgår jag ifrån att kvinnan fortfarande äger den. Hon har i så fall rätt att kräva tillbaka sin hund utan vidare. Detta gäller även om det skulle innebära att hon inte kan ta hand om hunden. Skulle du inte lämna tillbaka hunden riskerar du att göra dig skyldig till brott. Du måste alltså lämna tillbaka hunden.
Jag förstår det som att hundens välmående bekymrar dig. I Djurskyddslagen finns bestämmelser om vård och behandling av bland annat husdjur. Att inte tillgodose hundens dagliga behov av bl.a. mat, vatten, rastning och sällskap, strider mot 3 § i Djurskyddslagen. Det finns då skäl för länsstyrelsen att omhänderta hunden, som ser till att lagen efterlevs (24 § Djurskyddslagen). Misstänker du någon form av misskötsel kan du kontakta länsstyrelsen i ditt län genom en anmälan. Är du osäker på om du bör anmäla eller inte önskar länsstyrelsen att du råder med dem först. Du hittar din länsstyrelse här.
Hunden kommer i så fall omhändertas och innebär att kvinnan kan förlora ägandeskapet till hunden och inte få träffa den igen. Jag råder dig därför att först prata med kvinnan om denna angelägenhet för få behålla den. Om hon inte ändrar sig och hunden far illa bör du kontakta länsstyrelsen.
Hoppas att detta gav dig svar på din fråga!
Med vänliga hälsning,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning