FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt15/05/2018

Måste jag ha kvitto på mina skadade kläder?

Hej

Jag köpte för en månad sedan en väska (ryggsäck) från Zalando för 1650 sek. Jag använde väskan dagligen utan att märka något fel på den. för en vecka sedan blev vädret fint och började jag använda vårjackan och kläder med ljusfärg. Då upptäckte jag att min favorit rosa klänning och min vårjacka har fått stora mörkblå fläckar runt axlarna. Med detsamma kontaktade jag Zalando och reklamerade väskan och begärde ersättning för de förstörda plaggen. Zalando återkom med ett förslag att jag behåller väska och få tillbaka halva beloppet eller returnera väskan och få hela summan. För kläderna kräver dem ett kvitto som bevisar priset på klänningen och jackan trots att jag informerade de direkt att jag inte har något kvitto. Min fråga: Kan Zalando kräva kvitto vid ersättning av en sakskada? Jackan var en present som jag fick för ett och ett halvt år sen och klänningen köpte jag förra året.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Syftet med ett kvitto är att bevisa att du köpt en viss sak för ett visst pris på en viss plats. När du till exempel ska reklamera en vara kan det gå lika bara att visa upp ett kontoutdrag, om det inte är så att du köpt en massa olika varor vilket gör det svårt att se vilken vara du faktiskt köpte. Så jag råder dig att logga in på din bank och se om du kan hitta ett kontoutdrag för klänningsköpet du gjorde förra året, och skicka utdraget till Zalando. Du kan fråga om den som gav dig jackan har kvar kvitto eller har kontoutdrag på köpet. Annars kan du fråga om det räcker med att du skickar länkar till att köpa jackan och klänningen som visar vad de kostar.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare