Måste jag betala kravbrev från Njord Lawfirm?

Jag fick ett brev från Njord Law för en film som jag laddat ner den 8/11 2016 om ett förlikningserbjudande på 4500 kr. Jag har betalat in den summan men jag undrar vad jag ska göra om jag får fler sådana brev för jag har laddat ner en hel del filmer sedan det datumet och jag kan inte betala en sådan stor summa varje gång. Jag är intresserad av film och tv-serier och köper massor med filmer och tv-serier varje år från återförsäljare. Jag lägger mellan 10 och 15 tusen på film varje år så jag är inte en person som har för avsikt att ladda ner film gratis. Men det finns samtidigt en del som inte är tillgängliga att köpa som man då laddar ner, och vissa tv-serier visas inte ens i Sverige så det blir att man laddar ner dem. Det händer även att man laddar ner filmer som man inte har sett på bio för att se om de är bra innan man köper dem men jag fildelar inte medvetet filmer. Jag har läst efter att jag betalade detta att man rekommenderas att man inte ska betala och om det går till inkasso så ska man bestrida kravet så jag undrar vad man ska göra om detta händer igen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Njord Lawfirm är en advokatbyrå som företräder flera internationella filmbolag. Det senaste året har Njord sänt ut förlikningserbjudande till en stor mängd personer misstänkta för fildelning. Förlikningserbjudandet innebär att om du betalar, kommer Njord inte att vidta några rättsliga åtgärder mot dig i det fallet. Fortsätter du att ladda ner eller har laddat ner andra filmer finns det däremot en risk att brev skickas till dig i fler ärenden.

Njords ståndpunkt är att man kan hållas ansvarig för upphovsrättsligt intrång även om man har lämnat ut sitt routerlösenord till någon annan eller har ett öppet nätverk. Enligt Njord vilar ansvaret på den som står för internetabonnemanget, inte vem som faktiskt laddat ner eller delat en film/serie. Om detta är riktigt eller ej går åsikterna isär och det är ännu ej prövat i svensk domstol. På samma vis går åsikterna isär om man ska betala kravbreven eller inte. Som exempel kan nämnas å ena sidan Sanna Wolk, professor i upphovsrätt vid Uppsala universitet. Wolk har i intervjuer uppmanat folk att inte betala kravbreven då det i slutändan är upp till domstol att avgöra. Å andra sidan har Mårten Schultz, professor i civilrätt vid Stockholms universitet, uttalat att det ur juridisk synvinkel är bäst att betala för det fall att man är skyldig.

Om du väljer att inte betala och ärendet går till inkasso måste du bestrida det vilket bör ske skriftligen. Om du gör det kan Njord, som ombud för sin klient, lämna in en stämning mot dig. I det fallet är det upp till domstol att avgöra om du är betalningsskyldig och till vilket belopp. Det är ovanligt att privatpersoner blir stämda för nedladdning av filmer. Njord har dock flaggat för att de kommer att inlämna stämningar mot privatpersoner. Om det är skrämselpropaganda eller så verkligen kommer att ske är svårt att sia om. Min personliga åsikt är att det sannolikt kommer att ske en del stämningar. Dels för att åskådliggöra att filmbolagen tar intrången på allvar, dels för att få prejudikat från domstol om vilka bevis som krävs.

Mitt råd till dig för att du ska slippa framtida kravbrev är att du slutar att ladda ner filmer. Även om jag förstår din ståndpunkt, att du vill se filmerna innan du köper dem och att vissa TV-serier inte visas i Sverige, är det inte ett giltigt skäl att begå ett upphovsrättsligt intrång. Även domstolen kommer att resonera på samma vis vid en eventuell rättegång.

Kommer det fler kravbrev är det upp till dig själv om du vill betala dem eller inte. Anser du att du är oskyldig till nedladdning bör du bestrida kravet. Du kan bestrida kravbrevet redan i det första ledet, genom att vända dig till Njord. Det är däremot viktigt att duskriftligen bestrider kravet om det går till inkasso och att det sker skriftligen till inkassobolaget. Om du bestrider kan Njord, som ombud för sin klient, stämma dig i domstol. Vid en stämning är det din motpart som ska bevisa att du laddat ner filmen. Jag bedömer risken för en stämning som förhållandevis liten; Njord kommer inte att ha möjlighet att stämma alla som är misstänkta för nedladdning. Att Njord inte har möjlighet att stämma alla som laddat ner filmer legitimerar dock inte det. För det fall att Njord väljer att utfärda stämningar för nedladdningar kan du vara en av de som drabbas. Det enda sättet att åtminstone för framtiden slippa riskera fler kravbrev är att du slutar ladda ner filmer olagligt.

Hoppas du fått svar på din fråga! Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare