Måste jag betala hyra under uppsägningstiden, trots att jag aldrig flyttade in?

Hej!

Jag undrar över om återbetalning av deposition för hyra av rum.

Min son som ska studera i Lund skrev i maj avtal om att hyra ett rum, med inflyttning 23 augusti. Avtalet säger att han har två månaders uppsägningstid. Han betalade en månadshyra i deposition när avtalet skrevs.

31 juli såg vi att han hade chans att få ett studentrum på campus och förvarnade då hyresvärden att det kan hända. 10 augusti fick han ett avtal om ett rum på campus och vi meddelade då hyresvärden att det var klart.

Hyresvärden har runt 14-16 augusti skrivit kontrakt med en ny hyresgäst för inflytt den 19 augusti. Jag har bett om en skriftlig uppsägning från henne. Hon ska ordna det men vill inte betala tillbaka depositionen.

Jag sa att hon kan behålla något belopp för besvär och pappersarbete, hon har då erbjudit sig att betala tillbaka 1000 kr av dom 4500 som min son betalade i deposition.

Ingen av oss har ännu skrivit någon formell uppsägning av avtalet (16 aug).

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Sammanfattande svar

Ja, teoretiskt har ni rätt att få tillbaka depositionen. Men å andra sidan har hyresvärden rätt att få två månadshyror av er och behöver knappast betala tillbaka depositionen innan dessa pengar har nått henne. Jag rekommenderar er därför att ni accepterar erbjudandet om att få tillbaka 1000 kr av den lämnade depositionen.

Reglerna avser balansera både hyresvärd- och hyresgästens intressen. Hade reglerna kring uppsägning av kontraktet varit alltför generösa så hade båda parterna tagit en ekonomisk risk. Ni får se pengarna som en försäkring på att er son med säkerhet hade ett boende till studiestarten.

Uppsägningstiden gäller

Ni och hyresvärden har avtalat om hyra av ett rum. 2 månaders uppsägningstid gäller. Den 10 augusti säger ni upp hyreskontraktet. Er son skulle flytta in 23 augusti. Uppsägningstiden löper då augusti–september. Under denna tid är ni som hyresgäster skyldiga att betala hyresvärden hyra oavsett om denne lyckas hyra ut lägenheten till någon annan. Ett alternativ är självklart att er son bosätter sig i lägenheten under den tid han betalar hyra, vilket han självklart har rätt till. Men det är kanske ingen speciellt bra lösning i det här fallet.

Hoppas du fått svar på dina fråga. Ha en fortsatt trevlig sommar!

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare