Måste jag betala hyra fast jag inte fått tillträde till lägenheten?

Hej! Jag har nyligen fått tag på en lägenhet som hyrs ut i andra hand. Inflyttningsdagen skulle vara 1:a februari men det blev inte av för att hyresvärden har inte haft möjlighet att flytta ut ännu. Nu har hon frågat om jag kan skicka hyran för hela februari trots att jag inte har fått flytta in. Har heller inte skrivit på kontrakt och inte ens fått titta på lägenheten än. Får man ens göra så? Försökte förklara för henne att jag inte är skyldig att betala någonting och att jag endast behöver betala från och med jag faktiskt har fått flytta in. Men hon svarade att det inte funkar så. Hur ska jag göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid hyra i andra hand gäller 12 kap. jordabalken (också kallad hyreslagen).

Eftersom lägenheten inte var utrymd i rätt tid har du rätt till skälig nedsättning av hyran för tiden du inte kan använda lägenheten. Eftersom förseningen beror på hyresvärden har du rätt att säga upp avtalet på grund av brist i lägenheten. Du har även rätt till ersättningför skada (12 kap. 14 § jordabalken).

Du behöver alltså inte betala hyra för hela februari.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare