FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/05/2019

Måste jag betala hela bindningstiden?

Hej idag har en tv abonnemang med bindningstid, hade tänkt att flytta över tv tjänsten då jag flyttar. Jag ringde idag och fick veta att dem att adressen har inte möjlighet att ansluta min abonnemang med bindningstid då tv operatören är inte tillgänglig i den adressen som jag kommer att flytta till.

Så jag kommer inte att kunna förflytta tv tjänsten.

Fick infirmation att antingen överlåter jag bindningstiden till någon annan eller betalar jag min bindningstid som jag har kvar.

Nu undrar jag, om dem inte kan erbjuda mig deras tjänst, ska jag då betala hela min bindningstiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utgångspunkten vid avtal är att avtal ska hållas. Då du ingått ett avtal med företaget är du som utgångspunkt bunden till avtalet. Att företaget inte kan leverera den beställda tjänsten till en annan adress när du flyttar är tyvärr inget företaget kan belastas för, varför du är betalningsskyldig. Företaget uppfyller sin del av avtalet genom att leverera tjänsten dit du beställt den. Att du väljer att flytta till en annan adress gör att du antingen är tvungen att betala hela bindningstiden, eller att du kan överlåta abonnemanget till någon annan, om företaget godkänner det.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare