FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/05/2019

Måste jag betala en bot om det inte framgår var, när och hur jag ska betala?

Hej! Jag fick en absurd p-bot på galna summan på 1300kr då jag parkerat i motsatt riktning. Annars var det inget annat som bröt på några paragrafer. Jag kände inte till denna lag alls liksom inga av mina vänner eller familj. Inget vi lärt oss på körskolan. Dessutom står det att man ska vända på p-boten för att läsa mer info. Baksidan är blank. Så jag har ingen info kring förfallodatum. Ger det mig rätt att ignorera boten trots om dem skickar påminnelse?

Om inte hur kan jag överklaga Denn absurda summa och p-bot då jag inte utsatt någon för fara eller dylikt.

Tusen tack för hjälpen på förhand.

Varma hälsningar XX

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Vad tråkigt att du har fått en sådan hög bot för ett litet misstag. Men precis som du nämner ska man parkera fordon i färdriktning enligt Transportstyrelsens vägföreskrifter. Rent juridiskt har parkeringsvakten rätt att utfärda en bot på din bil. Det jag skulle rekommendera dig är att försöka leta på boten vilket företag som har gett dig boten, för att därefter söka på deras sida alternativt kontakta dem angående hur och när du ska betala boten samt fråga dem hur du ska överklaga boten (detta är alltså information som ska finnas på baksidan av en bot och som de är skyldiga att informera dig om). Om det inte framgår av boten vilket företag det är, kan du fråga kommunen vilka som utfärdar parkeringsböter på den aktuella gatan.

Sedan finns det två tillvägagångssätt. Antingen betalar du inte boten, men då är det viktigt att du överklagar boten så att företaget förstår varför du inte betalat. Det kan hända att du får påminnelser och då måste du kontakta de som gett dig boten och informera de om att du har överklagat. I värsta fall kan du få brev från inkassobolag, vilket kan leda till problem med kronofogden, i och med att din obetalda bot kommer hamna där som en skuld och du riskerar att få en prick i registret.

Annars kan du också betala boten, men ändå överklaga den. Om företaget då anser att din överklagan är godkänd får du tillbaka pengarna du har betalat. Men oftast betalar de tyvärr inte tillbaka och jag tror chansen är liten att de skulle göra något undantag i ditt fall.

Sammanfattningsvis är min rekommendation att du håller dig på säkra sidan, d.v.s. att du betalar boten men ändå skickar in en överklagan och förklarar varför du anser att du inte borde fått boten. Överklagan ska innehålla motivering samt bevis och ska skickas skriftligen till polismyndigheten enligt 9 § lagen om felparkeringsavgift. Har du tur får du tillbaka pengarna.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är välkommen med ytterligare frågor!

Jag önskar dig en trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare