Måste jag betala aviavgift på en faktura utställd på 0 kr?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det beror helt på vad det är för typ av faktura/aviavgift och företag.
Se efter vad det står på företagets hemsida. Om fakturan endast är ett missförstånd från företagets sida är det möjligt att du kan vända dig till företaget för att bli betalningsfri även från aviavgiften.

Många gånger är det emellertid möjligt att avstå från aviavgift genom att be om att få alla fakturor digitalt. Om denna möjlighet även funnits vid tidpunkten för ditt köp är det mest troligt att du kommer behöva betala aviavgiften. En aviavgift är nämligen en avgift som är tänkt att täcka kostnaderna för utskicket av själva fakturan.

Jag förstår om svaret låter luddigt, men det finns tyvärr inget självklart svar på denna fråga. Råder dig därför att kontakta det företag som skickat fakturan för att fråga vad som gäller just på deras företag.

Hoppas svaret varit till din hjälp. Annars får du gärna höra av dig igen.
Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare