Måste jag betala avgift för andrahandsuthyrning till föreningen när kontraktet sagts upp i förtid?

Hej!

Jag hyr, med styrelsens samtycke, ut min bostadsrätt under 1 år. Nu har min hyresgäst sagt upp avtalet och ska flytta utan att 1 år har gått. Jag har varje månad betalat en avgift till föreningen avseende andrahandsuthyrning. Jag ska inte längre hyra ut lägenheten utan kommer att sälja den inom kort. Behöver jag fortsätta betala avgiften till föreningen under återstoden av den tid jag från början tänkt hyra ut, även om bostaden står tom tills jag säljer den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du önskar att jag ska komplettera eller förtydliga mitt svar är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Enligt 7 kap. 14 § bostadsrättslagen får avgiften för andrahandsuthyrning uppgå till högst 10 procent av ett prisbasbelopp per år. I dagsläget motsvarar det 4480 kr för ett helt år. Enligt samma paragraf ska avgiften stå i proportion till det antal månader som lägenheten är uthyrd i andra hand. En sammanhängande uthyrning på exempelvis 6 månader kan således "kosta" 2240 kr.

För din del innebär detta att du inte är skyldig att betala avgift för andrahandsuthyrning under den period som lägenheten står tom, även fast kontraktet var skrivet på en längre tidsperiod. Du bör alltså meddela styrelsen att uthyrningen upphört och att avgiften därmed ska tas bort (vilket förmodligen i praktiken görs av föreningens ekonomiska förvaltare).

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare