FrågaFAMILJERÄTTFaderskap29/04/2023

Måste jag berätta vem pappan är?

Hej! Det är så att jag är 16 år gammal och är gravid. Jag är LVU placerad i ett familjehem, det är så att min handläggare kräver att jag säger vem pappan till min bebis är, men problemet är att jag inte kan göra det för det kan vara fara för mig och både barnet, därför vill jag veta ifall jag verkligen är tvungen att berätta vem han är och vad som kan hända ifall jag inte skulle säga vem han är. De tvingar mig att säga vem han är men vill verkligen inte för mig och barnets skull.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Föräldrabalken (FB) och Socialförsäkringsbalken (SFB).

Måste du berätta vem pappan är?

När ett barn föds så är socialnämnden skyldiga att utreda vem som är pappan så att faderskap kan fastställas (2 kapitlet 1 § FB). Utredningen görs genom att socialnämnden frågar dig om du vet vem pappan är eller om du misstänker vem eller vilka som skulle kunna vara pappan. Om du inte vet eller väljer att inte berätta så kan socialnämnden fråga andra personer i din närhet om de vet vem som är pappan, Det kan exempelvis vara vara din familj eller dina vänner (2 kapitlet 4 § första stycket FB). Du som mamma har dock ingen skyldighet till att medverka i utredningen och begår inget brott om du vägrar att medverka. Det är Socialnämnden som har en skyldighet att utreda faderskapet.

Vad händer om du inte berättar vem pappan är?

Om du inte medverkar till utredningen utan giltigt skäl riskerar du dock att inte få rätt till underhållsstöd (18 kap. 8 § socialförsäkringsbalken). I ett flertal rättsfall där domstolen tillämpade den äldre lagstiftningen som handlade om bidragsförskott i stället för underhållsstöd har domstolen ansett att mammans rädsla för pappan har utgjort ett giltigt skäl. Det har då handlat om rädsla för att pappan ska utöva fysiskt eller psykiskt våld mot mamman och barnet samt en rädsla för att pappan utgjort en fara för barnet. Eftersom du nämner att du tror att pappan kan vara en fara för dig och ditt barn så bör detta anses utgöra giltiga skäl och du kommer antagligen kunna få underhållsstöd.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis har du ingen skyldighet att medverka till faderskapsutredning men detta kan göra att du inte får rätt till underhållsstöd om du inte har ett giltigt skäl för detta. Eftersom du inte vill berätta vem pappan är på grund av att du tror att han kan utgöra en fara för dig och barnet bör detta anses utgöra ett giltigt skäl och du borde också kunna få underhållsstöd.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare