Måste jag anlita en jurist i arvstvist?

Make avled. Vi har testamente. Hans särkullbarn kan väcka talan angående kränkning av deras laglott. Dödsboet har skulder. Måste jag anlita jurist?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår inte riktigt om särkullbarnen har väckt talan angående kränkning av laglotten eller att du är orolig för att så kommer att ske. Det finns ingen skyldighet att anlita en jurist. Däremot kan det vara en god idé att göra så, dels för att få hjälp med bodelning m.m., dels för det fall att särkullbarnen anser att deras laglott kränkts.

En jurist på Lawlines juristbyrå kan hjälpa er om det blir aktuellt. Om du är intresserad av detta är du varmt välkommmen att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se för en offert och vidare kontakt.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare