FrågaFAMILJERÄTTGod man23/06/2023

Måste god mans samtycke inhämtas för att huvudmannen skall få skaffa en inneboende?

Hej Kan jag flytta in i min morbrors lägenhet med hans tillåtelse utan att fråga min morbrors godeman?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga.

Vad innebär det att ha en god man?

Reglerna om goda män finns i Föräldrabalken (FB). En myndig person kan av olika anledningar behöva hjälp att sköta exempelvis sin ekonomi eller förvaltningen av sina tillgångar. Det kan vara på grund av någon form av sjukdom eller en psykisk störning etc. En god man kan då utses för att hjälpa till med dessa uppgifter (11 kap. 4 § st. 1 FB). Tillförordnandet kräver som huvudregel att huvudmannen (den som en god man utses åt, i det här fallet din morbror) samtycker till att få en god man. Det är bara om huvudmannens sjukdomstillstånd eller psykiska störning etc. är så allvarligt att denne inte kan uttrycka sin vilja som en god man får tillförordnas utan hans eller hennes samtycke (11 kap. 4 § st. 1 FB). Utifrån hur din fråga är ställd verkar det dock som att din morbror är fullt kapabel att uttrycka sin vilja och jag förutsätter då att den gode mannen tillförordnats med din morbrors samtycke.

På samma sätt måste din morbror också godkänna i stort sätt allt som den gode mannen gör (11 kap. 5 § st. 1 FB). Det är bara sådana sysslor som ingår i den "dagliga hushållningen" (inköp av kläder och mat eller betalning av hyra och räkningar etc.) som den gode mannen får utföra utan uttryckligt samtycke (11 kap. 5 § st. 2 FB).

Motsatsvis betyder allt detta att huvudmannen fortfarande har kvar sin egen rättshandlingsförmåga (rätten att ingå avtal och bli juridiskt bunden). Huvudmannen har alltså fortfarande rätt att göra allt det som den gode mannen har rätt att göra åt huvudmannen. Den gode mannen har heller ingen rätt att hindra huvudmannen från att använda sin rättshandlingsförmåga.

Din morbrors samtycke räcker

Precis som rubriken lyder blir slutsatsen av det ovan anförda att din morbrors samtycke räcker. Skulle den gode mannen invända mot att du flyttar in hos din morbror spelar det ingen roll eftersom din morbror som sagt fortfarande har rätta att bestämma detta själv.

Med detta sagt hoppas att jag att du känner att du fått svar på din fråga. Har du ytterligare frågor och funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen. Lycka till framöver!

Med vänliga hälsningar,

Emanuel Löfdahl

Emanuel LöfdahlRådgivare