Måste ett testamente delges för att vinna laga kraft?

Hej,

Min avlidna mammas sambo har nu också avlidit. Han har inga egna barn och endast en syster i livet. Han har testamenterat allt till mig och mina syskon och testementet är upprättat av jurist. Måste nu hans syster godkänna detta testamente skrifligen? I arvsordningen så är ju hon först att ärva men när han har upprättat ett testamente så trodde jag att det var det som gällde? Jag håller på med bouppteckningen nämligen och blir lite osäker då jag har hört att hon måste godkänna först?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga berör arv, testamente och bodelning, blir Ärvdabalken (ÄB) tillämplig för att besvara din fråga!

För att din mammas sambos arv ska kunna fördelas enligt testamente, måste testamentet vinna laga kraft. Detta innebär att arvet kan fördelas enligt testamentet om testamentet inte längre går att överklaga. Testamentet vinner därmed laga kraft genom att det delges arvingarna (de som ska ärva enligt arvsordningen i ärvdabalken) och ingen klandrar testamentet inom sex månader, eller genom att arvingarna godkänner testamentet, enligt 14 kap. 4 § ÄB. Delgivning ska ske trots att testamentet klart och tydligt uttrycker den avlidnes vilja.

I ert fall är din mammas sambos syster en legal efterarvinge, enligt 3 kap. 2 § ÄB och ska därför godkänna/delges din mammas sambo testamente. Systern måste delges/godkänna testamentet eftersom hennes rätt till efterkrav försvinner genom testamentet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Maja TryggRådgivare