Måste ett serveringstillstånd alltid anslås väl synligt i lokalen?

Måste serveringstillstånd alltid anslås väl synligt i lokalen eller är detta kommunberoende?

I många kommuner som t.ex. Stockholm är ett krav för serveringstillstånd att tillståndet anslås väl synligt i serveringslokalen. Detta verkar dock såvitt jag förstår inte stå i Alkohollagen, så jag undrar om detta är en kommunspecifik regel som många kommuner råkar tillämpa.

Mitt specifika fall gäller Sigtuna kommun, men jag skulle uppskatta ett generellt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker krävs serveringstillstånd av kommunen (8 kap 1 § alkohollagen). Läser man vidare i lagen står att kommunerna själva ska tillhandahålla information om vad som gäller enligt alkohollagen och anslutande föreskrifter samt ta fram riktlinjer för tillämpning av dessa (8 kap 9 § alkohollagen). Kommunerna har således viss självbestämmanderätt genom att ta fram egna riktlinjer för tillämpning av lagen och anslutande föreskrifter. Viktigt är dock att poängtera att dessa riktlinjer inte på något sätt får avvika från exempelvis alkohollagen.

Det tycks dock här, precis som du säger, inte finnas någon reglering i alkohollagen gällande själva synligheten i en lokal för ett tillståndsbevis, vilket leder till slutsatsen att detta torde vara något som varje kommun får bestämma över via egna riktlinjer.

När jag läser riktlinjer för serveringstillstånd i olika kommuner framkommer att vissa kommuner är noggranna med att tillståndsbeviset ska anslås väl synligt i lokalen medan andra helt nonchalerar denna bestämmelse (exempelvis Sigtuna kommun).

Sammanfattningsvis blir därmed det generella svaret på din fråga att kommunerna själva får besluta huruvida ett tillståndsbevis måste anslås väl synligt i lokalen. Står inget om detta i kommunens riktlinjer för serveringstillstånd, vilket exempelvis är fallet i Sigtuna kommun, är person X med serveringstillstånd i Sigtuna kommun inte tvingad att sätta upp ett tillståndsbevis på detta i sin lokal.

Hoppas du känner att du fått ett bra svar på din fråga!
Sebastian NäslundRådgivare