FrågaEKONOMIÖvrigt17/07/2019

Måste enskild egendom sättas in på mitt eget konto?

Hej!

Väntar ett arv (pengar) från min farmor där det står att det ska vara enskild egendom.

Måste kontot där pengarna sätts in på vara mitt konto? Alltså vara registrerat i mitt namn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Rent juridiskt finns det inget krav att pengarna sätts in på ett konto i ditt namn. Däremot finns det en risk att de förlorar sin karaktär av enskild egendom annars. Om du t.ex. sätter in pengarna på ett gemensamt konto du har med sambo/make som ni redan har pengar på, då finns risken att pengarna sammanblandas med andra och att de inte längre ses som din enskilda egendom. För att vara säker på att pengarna fortsatt är din enskilda egendom (och tillfaller dig i t.ex. en bodelning), är min rekommendation att du sätter in dem på ett konto som endast du står på.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare