Måste en uppsägning vid andrahandsuthyrning vara skriftlig?

Vi har ett inneboende kontrakt i en bostadsrätt. Hyresvärden har till synes hyrt ut utan föreningens godkännande (han bor inte i lägenheten vi hyr). De har gett honom en tidsfrist för att hyra ut lägenheten, som snart löper ut. Hyresvärden har dock inte meddelat oss skriftligen, bara i ett samtal, och i vårt kontrakt anges tre månader uppsägningstid. Kan hyresvärden eller föreningen utvisa oss oavsett, utan någon formell underrättelse?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även om ni har ett avtal där ni står som inneboende är det inte avtalet som avgör utan det faktiska nyttjandet. Om hyresvärden inte bott i lägenheten är det en andrahandsuthyrning.

Om avtalet är tidsbegränsat upphör avtalet automatiskt vid slutdatum. Om avtalet gäller tills vidare måste det sägas upp för att upphöra. Hyresvärden får säga upp avtalet och det upphör då vid det månadsskifte som inträffar tidigast tre månader från uppsägningen (3 § lagen om uthyrning av egen bostad).

Om uthyrningen har varat mer än tre månader måste uppsägningen vara skriftlig (12 kap. 8§ jordabalken).

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare