FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt05/12/2018

Måste en restaurang informera om att en maträtt innehåller fläskkött?

hej! jag var och åt en bagel på espressohouse. På beskrivningen eller namnet på bageln framgick det inte att den innehöll bacon. Jag insåg inte att mackan innehöll bacon först än at jag nästan ätit klart mackan. jag äter inte fläsk utav religösa själ och blev förvånad att det inte stod att den innehöll fälsk. Efter det har jag haft dåligt samvete och gått runt och tänkt på det samt mått illa. Jag undrar vad jag kan göra, stämma? skadestånd? det måste ha vart många som ätit mackan och inte märkt innehållet.

Tack i förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns vissa ingredienser som restauranger är skyldiga att informera om en maträtt innehåller. De aktuella ingredienserna/livsmedelsgrupperna är sådana som orsakar flest överkänslighetsreaktioner (dvs. allergier). Ämnena är spannmål som innehåller gluten, kräftdjur, ägg, fisk, jordnötter, sojabönor, mjölk och mjölkprodukter samt laktos, nötter, selleri, senap, sesamfrön, svaveldioxid, lupin och blötdjur (snäckor, musslor och bläckfisk). Restaurangen måste kunna informera om maten innehåller någon av de uppräknade ingredienserna och informationen kan ges muntligen eller skriftligen. Om informationen är muntlig ska det finnas en upplysning om att informationen finns att få. Skriftlig information kan t.ex. ges i menyn, på en särskild skylt eller i ett informationsställ.

Det finns däremot inget krav att informera om att en maträtt innehåller fläskkött. Då restaurangen inte gjort något fel som inte informerat om att mackan innehöll fläskkött, finns det heller inte någon grund för stämning eller skadestånd.

Min rekommendation är att du nästa gång frågar om en maträtt innehåller fläskkött. Även om en restaurang i sig inte har någon skyldighet att redovisa annat än de ovan uppräknade allergenerna är min erfarenhet att de flesta restauranger kan besvara en sådan fråga i vilket fall.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare