Måste en ideell förening ta ut en medlemsavgift?

Hej får en idell förening ha ett alternativ för medlemsavgiften som till exempel att medlemmen hjälper till med någon form av arbete?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som reglerar de ideella föreningarna utan det är tidigare rättsfall och analogier till andra lagar som bestämmer hur de ideella föreningarna ska utövas.

En ideell förening ska ha ett ideellt ändamål eller bedriva en ideell verksamhet och den ska vara öppen för nya medlemmar. Det finns inget krav på att medlemmarna i den ideella föreningen faktiska ska bidra med pengar. Teoretiskt sett så kan därmed en ideell förening ha som krav att medlemmarna ska hjälpa till i form av arbete, istället för att betala en avgift.

Det är dock väldigt vanligt att de ideella föreningarna tar ut en medlemsavgift och det ska stå i föreningens stadgar om en medlemsavgift ska tas ut och hur hög den ska vara.

En ideell förening får alltså ha ett alternativ till medlemsavgiften, men du får undersöka vad det står i föreningens stadgar gällande en eventuell medlemsavgift om det rör sig om en förening som är bildad.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare