Måste en bröstarvinge närvara vid en bouppteckning?

Hej.

I samband med den sist kvarvarande föräldern avlider, kan brodern (bröstarvinge) avsäga sig att närvara vid bouppteckningen och dottern ensam sköta detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om en bröstarvinge (brodern) måste närvara vid bouppteckningen. I ärvdabalken (hädanefter ÄB) finns det en skyldighet att kalla samtliga dödsbodelägare till bouppteckningsförrättningen i god tid (20 kap. 2 § ÄB). Det innebär att bröstarvingen måste få en kallelse till bouppteckningsförrättningen. Det finns dock ingen skyldighet för den som blir kallad att faktiskt närvara på bouppteckningsförrättningen vilket innebär att bröstarvingen helt enkelt kan strunta i att närvara på den. Om någon som kallats inte närvarar måste dock bevis visas som visar att personen blivit kallad i tid, och därmed kan bröstarvingen behöva skriva på ett kallelsebevis som intygar på att hen blivit kallad men att hen valt att inte närvara.

Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning, om jag har missförstått din fråga är du självklart välkommen att återkomma med en ny!

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare