FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott11/03/2022

Måste du svara på polisens förfrågan om vem som har kört din bil vid en fortkörning?

Hej!

Jag har fått en förfrågan av polisen att ange vem som körde min bil när en kamera fotade den.

Jag läste ett gammalt inlägg att man inte behöver ange vem som körde och undrar helt enkelt om det fortfarande är så eller om lagen har ändrats?

Och om jag inte behöver ange, ska jag bara låta bli att svara på brevet eller ska jag svara att jag inte vill ange personen?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är endast bilens förare som kan straffas för en fortkörning och få böter för detta. Om polisen inte på egen hand kan identifiera föraren skickar polisen en förfrågan till bilens ägare om vem som har kört fordonet. I Sverige finns det dock ingen angivelseplikt, det finns alltså inget juridiskt krav på att bilens ägare måste upplysa om vem det var som körde bilen vid fortkörningstillfället. Det som du säger stämmer alltså och lagen har inte förändrats.

Eftersom du inte har någon skyldighet att ange vem som körde din bil har du inte heller någon skyldighet att svara på brevet. Du kan därmed låta bli att svara på brevet som polisen har skickat.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Erika BjörnforsRådgivare