Måste dödsbodelägare närvara vid bouppteckning?

Hej! Jag heter Madeleine och undrar över bouppteckningen? Vi är 4 syskon varav den ena har hand om dödsboet efter våran mor. Genom olika tvister genom åren så har vi inte umgåtts. Nu undrar jag om jag som barn måste vara med på bouppteckningen? Är rädd för att det uppstår bråk och vill därför slippa att närvara.Kan man det? Hoppas på ett enkelt svar eller råd.

Jättestort tack på förhand

Vänligen Madeleine

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I ärvdabalkens (ÄB) 20 kap. anges reglerna för hur en bouppteckning ska gå till. I 20:2 ÄB anges att samtliga dödsbodelägare ska kallas i god tid till bouppteckningsförrättningen. Vid förrättningen skall sedan de deltagande antecknas i bouppteckningen.

Om en dödsbodelägare kallats men inte närvarat skall bevis för detta tas med i uppteckningen (beviset skall endast visa att dödsbodelägaren har kallats i god tid), 20:3 ÄB 2 st. En dödsbodelägare måste alltså inte närvara vid bouppteckningen, men ett kallelsebevis för att visa att denne i tid har blivit kallad måste i så fall bifogas.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med mitt svar och att du har fått svar på det du frågade efter. Har du andra frågor är du alltid välkommen att återkomma.

Ha en fortsatt bra dag.

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare