Måste delgivning av testamente ske?
Fråga
Ett sedan 15 år gift par, där maken dör. Det finns ett testamente i original som säger att makan ärver allt.
Måste det ändå skickas delgivning till mannens släktingar, för att de måste godkänna detta?
Testamentet har ju en klar och tydlig önskan, räcker inte det?
Svar
Hej, och tack för din fråga!
När det finns ett testamente måste det delges den avlidne personens arvingar, se 14 kap 4 § ärvdabalken. Arvingarna är de personer som skulle ärvt om inte testamentet fanns. Delgivningen innebär att en kopia av testamentet skickas/lämnas till dem. Delgivning ska ske trots att testamentet klart och tydligt uttrycker den avlidnes sista vilja. Det är viktigt att delgivning sker eftersom det har betydelse för en arvinges möjlighet att klandra (14 kap 5 § ärvdabalken) eller jämka testamentet (7 kap 3 § ärvdabalken). Ärvdabalken hittar du här!
Hoppas du har fått svar på din fråga!
Med vänlig hälsning,
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning