Måste bouppteckning göras om inga bröstarvingar finns?

Behöver man göra bouppteckning när det inte finns några bröstarvingar , bara en maka.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Man måste i princip alltid göra bouppteckning enligt 20 kap. 1 § Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K20), och detta gäller alltså även i en sådan situation där man inte har några bröstarvingar. Det enda undantaget är enligt 20 kap. 8 a § Ärvdabalken om tillgångarna efter bodelningen inte räcker till annat än begravning och andra avgifter i samband med dödsfallet. I så fall skall ändå en dödsboanmälan göras till Skatteverket via Socialnämnden.

Lycka till, och hoppas att svaret är till hjälp!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare