Måste bostadsrättsföreningen bekosta stambyten i toalett som bostadsrättshavaren själv byggt utöver toaletten som ursprungligen installerats i lägenheten?

Stamrenovering

Hej

Jag har köpt en bostadsrätt i en fastighet byggd ca 1960, som innehåller ett badrum som alltid funnits, dvs enligt byggplanerna, sedan har tidigare ägare gjort om ett utrymme till en liten toalett (på övervåningen). Nu skall den toaletten renoveras, bla kaklas, fackman har tittat på stammarna och säger att de bör bytas ut till en kostnad på ca 17 000 kr.

Föreningen har inte gjort en allmän renovering av stammarna om vi förstått rätt, utan när badrummen renoveras får innehavare stamkostnaden betald av föreningen.

Nu vill de inte betala denna kostnad då detta badrum inte tillhör ursprungsplaneringen. Utan vi skall stå för detta själva.

Är det korrekt?

Nedan är den text jag kan hitta i stadgarna som berör detta.

Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter.

"Bostadsrättshavaren svarar dock inte för målning av yttersidorna av ytterdörrar och ytterfönster och inte heller för annat underhåll än målning av radiatorer och vattenarmaturer eller av de anordningar fr stamledningar för vatten, avlopp, värme, gas, elektricitet och ventilation, som föreningen försett lägenheten med"

Det kanske innebär att avi skall stå för kostnaden då det är lgh innehavaren som gjort en förändring, visserligen godkänd av brf.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att den bostadsrätt du köpt har utrustats med ett extra badrum som den före detta ägaren har installerat utöver det badrum som fanns i lägenheten vid byggnationen. Din fråga är om bostadsrättsföreningen måste bekosta ett stambyte i det "nya" badrummet?

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för vilka skyldigheter bostadsrättsföreningen har att bekosta stambyten.

Din fråga regleras i föreningens stadgar samt bostadsrättslag (BRL).

Ansvarar föreningen för ledningarna i det nya badrummet?

Enligt 7 kap. 12 § 2 st BRL ansvarar enbart föreningen för sådana ledningar som de själva installerat samt som tjänar flera lägenheter. Om det brister i någon av dessa förutsättningar svarar bostadsrättshavaren.

Dessutom har föreningen begränsat sitt ansvar i stadgarna.

Slutsats

Så som du beskriver ditt ärende i frågan har den gamla bostadsrättsinnehavaren själv installerat ledningarna, således brister det i förutsättningarna i 7 kap. 12 § 2 st BRL samt regleras frågan i stadgarna. I och med att detta badrum inte omfattas av ursprungsplaneringen svarar du för alla kostnader som uppkommer med anledning av det "nya badrummet".

Om du önskar komma i kontakt med en av våra erfarna jurister och få personlig rådgivning för just ditt ärende kan du boka en tid via denna länken här: https://lawline.se/boka

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare