FrågaEKONOMIÖvrigt01/05/2019

Måste båda stå på lägenheten?

jag och min sambo som har två barn sedan tidigare (särkull) tänker köpa en bostadsrätt, som jag betalar till största delen. Kan vi skriva den på bara mej, trots att sambon kommer att stå solidariskt för de lån vi ev måste ta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I teorin är det du beskriver fullt möjligt, däremot är det i slutändan en fråga som måste lösas mellan er och banken. Att det är möjligt att endast du äger bostaden men att båda står på lånen innebär inte att banken är skyldig att gå med på det. Det finns en avtalsfrihet och banken har rätt att välja vem den ingår avtal med och under vilka villkor.

Även om förfarandet i teorin är möjligt är min rekommendation att du vänder dig till din bank med frågan och hur de ställer sig till det.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare