Måste båda skriva på deluppsägning av gemensamt hyrd lägenhet?

Hej!

Jag och min sambo har kontrakt på lägenhet.

Bådas namn står på det.

Men nu har vi gjort slut och

Nu vill jag säga upp mig från den och hon vill inte skriva på "deluppsägning av kontrakt" vad har jag för valmöjligheter och rättigheter ??

Mvh fundersam kille.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Det borde inte krävas att din sambo skriver på uppsägningsavtalet för att du ska kunna avsäga dig från hyreskontraktet. Du ska alltså ha rätt att säga upp din del av hyreskontraktet och behöver enbart beakta uppsägningstiden. Så länge uppsägningstiden löper och du står på lägenheten är du fortfarande ansvarig för lägenheten, även om du inte bor där, med ansvarig menas hyran och de ansvar man har som hyresgäst. När uppsägningstiden väl löpt ut är du inte längre hyresgäst.

Jag råder dig att kontakta hyresvärden och se efter hur du enklast kan genomföra detta, din sambos underskrift skall inte behövas.

Vid dessa fall brukar hyresvärden sedan oftast göra en ny prövning om fortsatt godkännande avseende den kvarvarande hyresgästen.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor, tveka inte på att höra av dig igen om något dyker upp eller är oklart.

Vänligen

Elmer Mårtensson WallhultRådgivare