FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/03/2023

Måste arbetsplatsen ha ett lunchrum tillgängligt för sina arbetstagare?

Hej. Jag undrar över rasttiden inom detaljhandeln som är nytt för mig. Jag är schemalagd 9h och 30minuter på en vanlig dag. Jag är tvungen att ta ut en rast på 1h och 15min som jag inte får betalt för. Det förstår jag såklart. Men min fråga är: måste man då inte ha en personalmatsal där man kan sitta ner och äta? Nu äter vi personalen på lagret/kontoret där det finns ett skrivbord där all kontorsmaterial även ligger. Jag är van inom restaurangbranschen där de inte gör rastavdrag om det inte finns en matsal.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

När det gäller frågor angående miljön på arbetsplatsen är det arbetsmiljölagen (AML) som reglerar detta och jag kommer därför att utgå från denna när jag besvarar din fråga.

Vad säger arbetsmiljölagen om personalrum på arbetsplatsen?

Arbetsmiljölagen syftar till att skapa en god arbetsmiljö på arbetsplatsen (1 § AML). Beroende på arbetets art och arbetstagarnas behov ska det finnas utrymme för arbetstagarna att kunna äta och vila (2 kap. 8 § 1 st AML). I Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2020:1) finns mer detaljerade regler kring hur dessa utrymmen ska se ut. Föreskrifterna från Arbetsmiljöverket är bindande för arbetsgivaren. Enligt dessa föreskrifter ska du som arbetstagare kunna äta i ett utrymme där det finns bord och stolar med ryggstöd (79 § AFS 2020:1). Av din frågeställning framgår det också att det nuvarande utrymme som finns på din arbetsplats är ett kontor/lager där det står ett skrivbord och massa annat kontorsmaterial. Ett personalutrymme, såsom ett lunchrum, får inte användas för verksamheten eller som förvaring om detta försämras möjligheterna för arbetstagarna att utnyttja personalrummet (58 § AFS 2020:1).

Sammanfattningsvis innebär det alltså att det är högst troligt att din arbetsplats borde ha ett särskilt utrymme för att kunna äta under sin rast. Jag skulle därför rekommendera dig att kontakta ditt fackförbund om du är medlem i ett sådant. Fackförbundet kan bidra med rådgivning och bistå med hjälp om det skulle behövas. Ytterligare något du kan göra är att vända dig till din arbetsplats skyddsombud eller någon annan som är ansvarig för arbetstagarna trivsel på jobbet. Givetvis kan du också vända dig direkt till din arbetsgivare för att få mer information om varför arbetsgivaren vill förbjuda att du umgås med dina kollegor. Om det är fler än du som hade velat ha ett lunchrum kan ni gå ihop tillsammans och prata med er chef.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Elin StaafgårdRådgivare