Måste ägaren till en bil ange vem som framfört bilen vid fortkörning?

Hej!

Jag och min mor åkte i hennes bil. Jag körde och fick en tiaattack (liten propp i hjärnan). Jag blev tillfälligt förvirrad och körde för fort, blev fotad av fartkamera. Jag blev sedan inlagd för observation på sjukhus.

Nu har min mobil mor fått brev från polisen där de vill ha uppgifter på förare och uppgiftslämnare. Måste hon lämna uppgifterna då hon var med i bilen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Hur drabbas ägaren till en bil när någon annan fotograferas för fortkörning med bilen?

Det är polisen som ansvarar för att utreda fortkörning som registreras av fartkameror. Vid fortkörningsböter är det endast bilens förare som kan bötfällas, vilket innebär att du i egenskap av bilens ägare endast kan bötfällas om det var du själv som körde vid tillfället för överträdelsen. Om polisen under sin utredning inte lyckas identifiera föraren, skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet vid tillfället för fortkörningen. Det finns då inte något krav på att bilens ägare måste uppge vem det är som har kört bilen, och det kan då bli svårt för polisen att komma vidare i sin utredning.

Sammanfattningsvis kommer ägaren till bilen, din mor, inte att kunna straffas för att någon annan har kört för fort med hennes bil, och hon har inte heller någon skyldighet att uppge vem det är som har kört vid tillfället.

Hoppas att du fick svar på din fråga och god bättring!

Vänligen,

Felicia FredinRådgivare