FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/10/2021

Måste ägaren av bilen försäkra den eller kan någon annan göra det?

Måste ägaren av bilen stå som försäkringstagare eller går det lika bra med användaren av bilen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det kommer till försäkring av bilar står det i försäkringsvillkoren att försäkringen bara gäller för den som äger bilen. Detta innebär att det bara är den som är registrerad ägare till bilen kan teckna en försäkring. Den som står som ägare av bilen är också den som huvudsakligen ska använda bilen.

Så för att svara på din fråga skulle jag säga att den som äger bilen bör vara den som också står som försäkringstagare. Med andra ord, ja det är ägaren av bilen som måste stå som försäkringstagare.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Caroline ArvaeusRådgivare