FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/10/2022

Maskering på allmän plats

Hej! Jag vill ge ut och ha på mig en hemmagjord superhjältemask i centrum/stan. är det lagligt att gå runt maskerad på ställen med många personer?

Lawline svarar

 Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen lag idag som förbjuder personer att maskera ansiktet på allmän plats.   lagen (2005:900) om förbud mot maskering i vissa fall föreskriver förbud mot maskering i vissa fall endast vid demonstrationer och liknande sammankomster. Det är förbjudet att täcka ansiktet under sammankomsten först när det uppstår störningar, så som våld, skadegörelse eller annan kriminell verksamhet, i samband med sammankomsten. Polisen ska uppmärksamma folksamlingen när maskeringsförbudet blir tillämpligt enligt § 1.

Det är även förbjudet att maskera ansiktet vid brottslig verksamhet i övrigt, se 3 §.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare