FrågaFAMILJERÄTTFaderskap30/06/2014

Man misstänker att han är far till ett barn vars mor är gift med en annan man

Hej, min bror misstänker att han är pappa till ett barn som idag är två år gammal. Mamman till barnet är gift (hon var endast sambo när barnet föddes) men var otrogen med min bror. Vi har räknat och det är mycket möjligt att han är far till barnet men mamman nekar.

Jag har sagt till min bror att han bör kontakta familjerätten och berätta att han tror sig vara far till barnet men han är rädd att han förstör familjen om han har fel.

Hur går det till om han ringer familjerätten och berättar om sin misstanke när barnet nu är två år? Kontaktar de paret då och startar en utredning?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Reglerna kring faderskap finns i föräldrabalken, FB, https://lagen.nu/1949:381.

Hade kvinnan varit gift när barnet föddes hade hennes make förutsatts vara far till barnet 1:1 FB. När man är sambos måste man gå till socialen och bekräfta att sambon är far till barnet, 1:3 FB. Detta gör man efter det att barnet har fötts, vilket de antagligen har gjort. På pappret är då hennes dåvarande sambo (numera make) far till barnet.

Det är bara barnet som kan föra talan om fastställelse av faderskap. Om barnet är minderårigt får mamman föra dess talan, 3:5 FB. Men eftersom hon nekar till att din bror kan vara fadern antar jag att hon inte är intresserad av detta.

Det finns alltså tyvärr ingen möjlighet för din bror att initiera en utredning om faderskap. Om din bror kontaktar familjerätten och berättar om sina misstankar kommer de inte starta en utredning om faderskap.

Vänligen,

Cecilia BerneRådgivare