Man måste ha vetskap om att man intagit narkotika för att kunna dömas för drograttfylleri

Hej

Jag har missbrukat amfetamin i många år. Men för ett år sedan så träffade jag en ny flickvän som jag fortfarande är ihop med. Hon har fått mig att verkligen vilja sluta med amfetaminet. Men jag får såklart återfall då och då. Nu blev min flickvän stoppad i en rutinkontroll och efter prover så visade det sig vara positivt. Jag vet ju att hon aldrig skulle röra några droger. Hon har dessutom jobbat på behandlingshem så hon känner väl till baksidan av drogerna. När hon fick lämna proverna så var det samtidigt som jag hade återfall. Eftersom jag dricker mitt amfetamin och hade ställt min cola burk i bilen så misstänker vi att hon fått i sig amfetaminet den vägen! Hon har diabetes och därför ville ha i sig socker så fort hon kunde och drack ur halva burken. Jag var inte med i bilen då. Då hade jag ju givetvis stoppat henne.

Kommer hon att bli dömd för drigrattfylleri ändå nu? Trots att hon inte var medveten om amfetaminet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att man ska kunna dömas för drograttfylleri krävs det att gärningen är täckt av s.k. uppsåt (1 kap 2 § brottsbalken och 4 § lag om straff för vissa trafikbrott). Detta innebär att din flickvän för att kunna dömas till straff måste ha förstått att hon har intagit ett narkotika klassat medel. Ifall hon inte var medveten om att hon intog amfetamin hade hon inget uppsåt, och ska därmed inte kunna dömas till ansvar.

Det är åklagarens ansvar att visa att uppsåt fanns, d.v.s. att din flickvän visste att hon intog narkotika. Sedan är det domstolen som gör bedömningen om hon ska dömas eller inte. De kommer då se på den bevisning som åklagaren har lagt fram och ställa sig frågan om det är ställt utom rimligt tvivel att din flickvän har gjort det. Vad åklagaren kommer att lägga fram för argument och bevisning går ju inte att säga, men ifall ni har en rimlig förklaring till hur hon kan ha fått amfetaminet i sig omedvetet kan det definitivt leda till att det högt ställda beviskravet inte uppnås.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare