Makes rätt till efterarv vid äktenskap som ingåtts utomlands.

Svensk man thailändsk kvinna. Giltigt äktenskap i Thailand. Bor i Sverige. Måste äktenskapet registreras i Sverige för att make/make ska få ärva? Räknas de som sambo annars?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Makes/Makas rätt till arv:

Om den som har gått bort var gift ska den efterlevande maken/makan ärva kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt (se 3 kap. 1 § Ärvdabalken (1958:637)).

Äktenskaps som ingått utomlands:

Äktenskap som ingåtts utomlands enligt främmande lag anses giltigt till formen, om det är giltigt i det land där det ingicks (se 1 kap. 7 § Lagen (1904:26 s.1) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap). Detta är så att gifta par inte ska straffas bara för att de bestämmer sig för att flytta till Sverige. Du skriver att äktenskapet är giltigt i Thailand, varpå ni kommer erkännas som make/maka i Sverige och inte som sambos.

För att göra arvsprocessen (och mer) lättare ska ni dock registrera ert äktenskap hos Skatteverket. Ni kan göra detta genom brev eller ett besök till ett av Skatteverkets servicekontor.

Ni ska lämna uppgift om:

  • era namn
  • era personnummer eller födelsedagar
  • era telefonnummer eller mailadresser
  • att ni har gift er
  • hur ni gifte er, till exempel om det var hos en domstol eller i en kyrka och i vilket land, och
  • vilket datum som ni gifte er.

Det är rekommenderat att bifoga en kopia av ett intyg som säger att ni är gifta. Identitetshandlingar är också rekommenderade att bifoga.

Det är dock viktigt att observera Thailands reglering om arv utifall att den reglerar något specifikt som kan appliceras på er situation. Generellt sätt är det landet man är bebott i som reglerar hur arvet ska hanteras. Vill ni ställa frågor om detta kan ni boka en tid med en av våra jurister!

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare