Makes rätt till arv vid särkullbarn

Hej,jag har i gåva fått pappas föräldrar hem. Jag är gift, min man har ett barn, innan vi gifte oss och jag har ett,alltså inga gemensamma barn,. Nu bygger vi ett litet atterfallshus på tomten, som endast är värderad till 73 000 kr. Saken är den att min make betalar hela bygget som nu kommer att bli mer värt. Men jag står som ensam ägare. Hur blir det om jag avlider? Vi har inget skrivit,. Kommer min son att ärva om jag avlider eller tillfaller det min make?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt arvsordningen är det ditt barn som har bäst rätt till arv, se 2 kap 1 § ärvdabalken. Enligt 3 kap 1 § ärvdabalken ärver make före barn i det fall barnet är ett gemensamt barn. I detta fall är det endast ditt barn och din son kommer därför ärvda den egendom som tillhör dig efter bodelning. Din son kan dock enligt 3 kap 9 § ärvdabalken välja att avstå att få arvet direkt och sedan få ut efterarv från din make, i det fall skulle det innebära att din make ärver dig.

Jag vill också tillägga att innan arv beräknas utförs en bodelning, Då ni är gifta är all egendom gemensam egendom och kommer att fördelas lika mellan dig och din make genom bodelning, förutsatt att ingenting är enskild egendom (egendom som t ex. har fåtts som gåva med villkoret att det ska vara enskild egendom). Det spelar med andra ord ingen roll vem som står som ägare på huset eller vem som har betalt för tillbygget. Se 7 kap 1-2 §§, 9 kap 1 §, 10 kap 1 § samt 11 kap 1-3 §§ äktenskapsbalken.

Mitt tips är att ni tar hjälp av en jurist och upprättar ett testamente som förklarar hur ni vill att egendom ska fördelas i det fall du avlider före din make. Du kan ta kontakt med en jurist här.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa NilssonRådgivare