Makes arvsrätt täcker inte särkullbarn

Jag har tidigare fått ett lättförståeligt och bra svar från er och nu har jag en annan fråga gällande arv. Jag och min make har 2 gemensamma barn, dessutom har jag ett barn från ett tidigare förhållande, jag undrar hur arvet kommer att fördelas mellan barnen om jag avlider före min make.

Lawline svarar

Hej, så bra att du är nöjd med vår tjänst.

Om du dör medan du är gift med din make kommer arvet att tillfalla din make. Era gemensamma barn har inte rätt till arv efter dig förrän även din make dör. Det som din make har ärvt går i så kallat efterarv till dina barn då din make går bort.

Ditt barn från ett tidigare förhållande har dock rätt att få ut sitt arv efter dig direkt. Eftersom du har tre barn har de rätt till en tredjedel var av arvet efter dig. Ifall ditt barn från ett tidigare förhållande (särkullbarn) vill ha ut sitt arv direkt (och inte vänta på att även din make går bort) kommer din make alltså endast att få ärva ca 66 % av din egendom då du avlider.

Det finns dock en möjlighet för särkullbarnet att säga upp sin "direkta" arvsrätt och istället ta ut sitt arv då era gemensamma barn får sitt arv (dvs när din make också går bort). Era två gemensamma barn får ju då arv efter både dig och din make medan särkullbarnet endast får arv efter dig.

Andelen av din makes egendom ska gå i efterarv räknas ut genom att man tar andelen som din egendom utgör i din makes totala egendom när den ärvs (alltså vid din död). Exv kan vi tänka att din make har 100 kr när du avlider, om han då ärver 100 kr av dig har han 200 och arvet efter dig utgör 50 % av hans totala egendom. Även fast han har 300 kr när han dör ska 50 % av det gå i efterarv, dvs 150 kr. Ifall särkullbarnet har frånsagt sig sin direkta arvsrätt ska då dina tre barn dela lika på 150 kr och får alltså 50 kr var.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare