Makes arvsrätt prioriteras före gemensamma barn

Hej, en fråga: en vän till min dotter är 22 år och hennes pappa har just gått bort. Han lämnade inget testamente. Om jag förstått rätt betyder det att dottern har rätt till 50%. Mamman lever fortfarande men finns det inget sätt dottern kan få ut sin del av arvet förrän mamman också går bort? I teorin betyder ju det isåfall att mamman kan spendera hela arvet om hon så väljer och dottern får till slut ingenting..? Dom var gifta.

Tusen tack!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ifall din dotters vän var det enda barnet till sin far har hon rätt till 100 % av arvet efter sin far. Endast ifall pappan även hade ett andra barn kommer hennes arvslott vara 50 %.

Eftersom mamman och pappan var gifta kommer mamman att ärva all pappans egendom med så kallad fri förfoganderätt. Det innebär att hon ärver egendomen under resten av sin livstid och vid hennes död går egendomen sedan vidare till din dotters vän i efterarv. Vid sin mors död kommer alltså din dotters vän att ärva allt (sin mors + sin fars egendom), ifall hon är deras enda barn. Dottern har alltså ingen möjlighet att få ut sitt arv innan hennes mor dör, som du skriver.

I teorin betyder det att hennes mor kan spendera i stort sett hela arvet under sin livstid. Poängen med makars arvsrätt är just att makar ska kunna fortsätta sina liv som vanligt även efter den andre makens bortgång. Makar kan alltså sägas prioriteras före gemensamma barn.

Det är även viktigt att tänka på att dottern ändå kommer att ärva allt efter sin mor (eller dela på arvet ifall hennes mor har några andra barn).

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare