Makes arvsrätt, laglott och testamentariskt förordnande

Hej! Jag och min sambo funderar på att gifta oss men jag behöver få reda på ett par saker först. Det finns särkullbarn i vårt förhållande, jag har två stycken sedan tidigare, hon har två sedan tidigare och vi har två gemensamma. Sex barn sammanlagt. Min önskan är att mina tillgångar ska tillfalla mina biologiska barn när jag går bort. Kan jag göra så genom att ange det i ett testamente eller har hennes två barn ändå rätt till en laglott och hur stor är den i så fall? Tacksam för svar´/ Mattias.

Lawline svarar

Hej! Roligt att du vänder dig till Lawline för dina funderingar!

När en make dör kommer den efterlevande maken att ärva den makens kvarlåtenskap före gemensamma barn. Särkullbarn till den avlidnes kommer dock ha rätt till sin arvslott direkt, ÄB 3 kap. 1 §. Den kvarlåtenskap som den efterlevande maken ärver före gemensamma barn ärvs med så kallad fri förfoganderätt. Detta innebär att den del som skulle tillfallit de gemensamma barnen vid första makens död, ärvs av de gemensamma barnen vid den efterlevandes död. Den del av den efterlevandes kvarlåtenskap som innehades med fri förfoganderätt kommer således att tillfalla de gemensamma barnen innan arvet från den efterlevande skiftas ut till dennes avkomlingar, se ÄB 3 kap. 2 § (särskilt stycke tre).

Det du kan göra är att testamentera din kvarlåtenskap till dina fyra biologiska barn. Dessa kommer då få sitt arv, om du avlider före din make, vid din död. En viss inskränkning föreligger dock om det vid bodelningen visar sig att den efterlevande makens bo kommer understiga fyra prisbasbelopp, se ÄB 3 kap. 1 § andra stycket. Det är inte helt klart om det föreligger ett efterarv för testamentariska förordnanden som fått gett vika för den efterlevandes makens rätt till fyra prisbasbelopp, men man kan tänka sig att man tolkar testatorns vilja vilket skulle medföra att så är fallet.

En bröstarvinge har rätt till laglott om dennes arvslott kränks på grund av testamente. Det finns alltså således ingen möjlighet för den ena makens särkullsbarn att få en laglott ur den andres kvarlåtenskap.

Din sambos (framtida makes) barn kommer med andra ord inte få något ur din kvarlåtenskap, så tillvida du inte genom testamente förordnar om annat.

Ärvdabalken hittar du här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19580637.htm

Lawline RådgivareRådgivare