FrågaEKONOMIÖvrigt05/06/2017

Maken har skulder - kan jag behöva betala?

Hej!Jag äger ett hus är gift men särbo. Maken har lån och kontokort skulder som tagits under de tre senaste åren.

Inget som jag skrivit under.

hur blir det om han inte "kan" betala?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtals- och förmögenhetsrättsliga bestämmelser gäller även makar emellan. Det innebär att var och en äger sina tillgångar och svarar för sina skulder.

Om ni inte har tagit lånen gemensamt har du inget betalningsansvar.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare