Make tilldelas gemensamma barns arvslott även vid enskild egendom

Har precis gift mig och jag och min man har skrivit äktenskapsförord där vi har enskild egendom och ingen rätt till varandras egendom. Vi har tre gemensamma barn och min man har sedan tidigare 3 barn. Vad händer om min man dör? Har jag rätt att förfoga över mina barns arvedel? Det sa advokaten som vi var hos att jag har. Jag har dock börjat få kalla fötter och undrar om jag kan lita på detta.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om din man dör upplöses äktenskapet och därefter görs en bodelning, 1 kap. 5 § (https://lagen.nu/1987:230#K1P5S1) och 9 kap. 1 § (https://lagen.nu/1987:230#K9P1S1) äktenskapsbalken. I bodelningen ingår endast giftorättsgods, 10 kap. 1 § äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1). Giftorättsgodset är all egendom som inte är enskild egendom. I din fråga förstår jag att ni har enskild egendom. Har ni bara enskild egendom behöver man inte göra en bodelning, om du inte begär att få ta över bostad eller bohag från din make.

Har ni giftorättsgods utöver er enskilda egendom kommer det att delas på hälften var och tilldelas er. Din makes kvarlåtenskap, alltså den egendom som är aktuell för arvingar, är eventuellt giftorättsgods samt hans enskilda egendom. I det fall ni endast har enskild egendom och ingen bodelning görs är din makes kvarlåtenskap hans enskilda egendom.

När man har klargjort vad din makes kvarlåtenskap är träder arvsreglerna in. Eftersom ni är gifta är huvudregeln att du ärver före era gemensamma barn , 3 kap. 1 § ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1). Det innebär att du tilldelas hälften av din makes kvarlåtenskap (3/6 - alla barn får lika stor del, dvs en sjättedel, av kvarlåtenskapen) med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att du kan förfoga över arven som du vill, den enda begränsningen är att du inte kan testamentera bort det. Era gemensamma barn ärver sedan din make i form av efterarv vid din bortgång.

Svaret är alltså att ja, det advokaten har sagt stämmer. Du får fri förfoganderätt över era gemensamma barns arv i det fall din make avlider.

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare