Make ärver före gemensamma barn, men de får efterarvsrätt efter den först avlidna

min mamma fick mig,gifte sig och fick 2 barn med sin nya make, när han avled ärvde hon honom mina två syskon ärvde inte, om min mamma går bort är vi barn till henne alla tre,blir jag då ett särkulle barn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att du endast är barn till ena maken, d.v.s. din mamma, var du hennes särkullbarn i förhållande till hennes make. Detta får i och för sig ingen direkt betydelse i ditt fall, då reglerna om särkullbarn snarare hade påverkat ifall det varit din mamma som avlidit först av makarna. Det är nämligen som så att efterlevande make har arvsrätt före alla utom särkullbarn. Det är därför som din mamma ärvde allt efter sin make, då make ärver före gemensamma barn medan särkullbarn har rätt att få ut sin del av arvet direkt (3 kap 1 § ärvdabalken). Din mammas make hade inga särkullbarn vilket resulterade i att din mamma ärvde allt.

Dina syskon har rätt till efterarv efter sin pappa

Att din mamma har arvsrätt före dina syskon innebär inte att de inte kommer få något arv efter sin pappa. Istället får de en s.k. efterarvsrätt (3 kap 2 ärvdabalken). De har alltså rätt att få ut sitt arv efter sin pappa då eran mamma sedan dör. Innan arvet efter din mamma fördelas kommer alltså en del av hennes kvarlåtenskap (den egendom som finns kvar efter att hennes skulder har betalats) att tillfalla dina syskon som efterarv efter deras pappa. Denna del brukar ofta bestå av hälften av egendomen, men skulle kunna vara större eller mindre beroende på hur stor del av den kvarlåtenskap som din mamma ärvde efter sin make var i förhållande till hennes egen egendom. Detta kanske lättast illustreras med ett exempel:

-Den efterlevande maken (i detta fall din mamma) ägde innan arvskiftet efter maken 600 000 kr.

-Det arv som den efterlevande maken fick från den avlidne uppgick till 400 000 kr.

-Den sammanlagda egendomen uppgår då till 1 000 000 kr. Av denna egendom utgår 40 % (2/5) arv efter den avlidna maken.

-Efterarvet efter den först avlidna maken kommer därmed vara 40 % av den kvarlåtenskap som efterlämnas då den efterlevande maken avlider.

Man räknar på detta sätt då egendoms värde inte är statisk, utan kan antingen öka eller minska. Tanken är därmed att efterarvingar ska ha rätt till värdeökning i egendom, men får också stå risken att egendomen minskar i värde.

Arvet efter din mamma ska delas lika

Den egendom som finns kvar efter att efterarvet skiftats till dina syskon är den kvarlåtenskap som finns kvar efter din mamma. Eftersom att din mamma hade tre barn kommer arvet efter henne att delas lika mellan dig och dina syskon (2 kap 1 § ärvdabalken).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare