Makars arvsrätt när särkullbarn finns

Hej! Jag har två barn sedan ett tidigare äktenskap och är idag omgift. Mannen jag idag är gift med har inga egna barn. En fråga som kommer upp är hur hans situation ser ut om jag dör. Sitter han tex i orört bo tills han går bort? Funderar på mina tillgångar i samma situation.

Lawline svarar

Hej!

Makar har arvsrätt efter varandra enligt 3:1 ärvdabalken (ÄB). Dock har särkullbarn, dvs barn till endast en av makarna, företräde till arvet framför ny make. Det innebär att din make inte ärver något av dig om du dör först, istället delar dina barn lika på arvet, 2:1 ÄB.

Om din make däremot dör först så kommer du ärva allt, då han inte har några barn som äger företräde till arvet. Du kommer ärva med fri förfoganderätt, vilket innebär att när du sedan avlider går en andel av ditt arv, motsvarande vad du ärvt av din make, till makens arvingar, 3:2 ÄB.

Om ni vill ha det på annat sätt måste ni upprätta ett testamente. Om ni behöver professionell hjälp med att upprätta testamente så kan ni vända er till vår samarbetspartner, Familjens jurist. Enklast gör ni det genom att klicka på länken "boka rådgivning" till höger om svaret.

ÄB hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare