FrågaFAMILJERÄTTGod man28/01/2018

Makar och godmanskap

Hej. Min fru har en god man och det är hennes mamma, kan jag bli en god man till min fru?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har tolkat din fråga rätt så undrar du om du kan bli god man till din fru istället för hennes mamma, eller är frågan snarare om både hennes mamma och du kan vara god man? Jag kommer svara på båda frågorna för enkelhetens skull. Bestämmelserna om god man finns i Föräldrabalkens 11-12 kapitel.

Vem kan vara god man?

En person som är rättrådig, erfaren och övrigt lämplig ska utses till god man. Om den enskilde föreslår en viss person som god man så ska denna person utses under förutsättning att personen vill åta sig uppdraget och är i övrigt lämplig, 11 kap 12 § FB. Det finns alltså inget som hindrar dig fråga att ansöka om att bli god man till din fru. Domstolen kommer dock innan förordnandet sker göra en lämplighetsprövning. Hur omfattande lämplighetsprövning som ska göras varierar från fall till fall. Enligt förarbeten till lagen ska prövningen normalt innehålla utdrag ur belastningsregistret och Kronofogden, detta gäller även om det är en närstående som föreslås.

Kan man ha flera gode män?

Ja, i vissa speciella omständigheter kan det när det motiveras förordnas om flera gode män, 11 kap 13 § FB.

Hur gör man om man vill byta god man eller vill ha flera gode män?

Om din fru eller du anser att byte av god man bör ske vänder ni er till överförmyndarnämnden i er kommun och ansöker om byte, desamma om ni önskar ansöka om flera gode män.

Hoppas du är nöjd med svaret på din fråga, i annat fall får du kommentera nedan så ska jag försöka förtydliga svaret!

Med vänlig hälsning

Lovisa SidénRådgivare