Lurad på pengar via Instagram

Hej!

Jag har blivit lurad på instagram. En av personer jag känner bad mig via instagram om att skicka mitt nummer. Jag skickade eftersom vi inte hade varandras nummer. Sedan bad hon mig skicka en massa koder till henne. Det kändes konstigt, men jag gjorde det ändå. Nu, exakt en månad senare får jag en faktura på 635kr. Måste jag fortfarande betala den? Jag är under 18 och det är klart jag ska polisanmäla detta. Men undrar ifall jag måste betala den? Det måste ju finans ett sätt att lösa detta:(

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid en första anblick på situationen du beskriver så låter det som att du har blivit utsatt för bedrägeri enligt 9 kap 1 § brottsbalken. Har dina kortuppgifter använts för att göra köp som inte du själv genomfört så har du antagligen blivit utsatt för kortbedrägeri. Mitt råd till dig är att göra en polisanmälan, spärra ditt kort hos banken och kontakta ditt försäkringsbolag så fort som möjligt. Spara även fakturan så att du kan ta fram kontoutdraget så du vet vilka försäljningsställen som bedrägeriet kan ha skett på.

Kommer du behöva betala fakturan?
Antagligen inte. I många fall täcker försäkringsbolaget bedrägerier, ta därför kontakt med ditt försäkringsbolag. När det är fråga om kortbedrägerier är det möjligt att kortutgivaren ersätter kostnaderna. Det finns även möjlighet att kräva skadestånd av gärningspersonen, det förutsätter dock att åtal väcks varför du genast bör göra en polisanmälan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning,

Olivia ViklundRådgivare