Lösöre i samboavtal

Hej! I min samboavtal står det att även yttre lösöre ska delas lika mellan oss och jag undrar vad menas med lösöre. Vad räknas som lösöre. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Lösöre är egentligen inte definierat direkt i lag, utan det är indirekt definierat. Egendom lagligt sett är indelat i två huvudgrupper: fast egendom och lös egendom. Lösöre är en typ av lös egendom.

Fast egendom är fastigheter, mark, helt enkelt, det följer av 1 kap 1 § Jordabalken. Annan fast egendom kan även vara saker som är för stadigvarande bruk, alltså för en längre tid, tillfört en fastighet, alltså ett hus, byggnad och andra saker. Det följer av 2 kap Jordabalken.

Lös egendom är allt som inte är fast egendom, vilket omfattar allt från lösören, immateriella tillgångar och annat.

Så vad är då lösöre för något?

Det är enklast beskrivet som alla lösa saker. Det kan vara allt från kläder, smycken, datorer, en bil, en båt, nycklar, möbler

Vad är då inre lösöre?

Eftersom din fråga rör ett samboavtal och yttre samt inre lösöre, är det även aktuellt att förklara skillnaden mellan dem. I äktenskapsbalken, som reglerar giftemål dock, används yttre och inre lösöre för att särskilja vad som anses vara det gemensamma bohaget. Inre lösöre definieras därmed i 7 kap 4 § 2 st. Äktenskapsbalken, och är lösören som är avsedda för det gemensamma hemmet. Alltså lösa saker som man har för att dela på. Yttre lösören är allt annat helt enkelt.

Detta innebär att samboavtalet bestämt att alla lösa saker som samborna äger skall delas lika, oavsett ifall de köpts innan eller efter samboavtalet och oavsett ifall de köptes för gemensam användning. Utan samboavtal inkluderas enbart egendom som man köpte för att ha gemensamt, det följer av 3 § Sambolagen. Men, det går såklart att avtala bort genom samboavtal vilket följer av 9 §.

Hoppas detta var ett tillfredställande svar på din fråga

//Mvh

Linus NilssonRådgivare