Lösa ut lån

Hej! Vi har precis startat ett aktiebolag och har precis köpt en restaurang värd 700 000 kr. Jag har 2 personliga lån att betala för en restaurang. Den ena är 20 000 kr och den andra är 50 000 kr. Kommunen vill att vi lämnar in kontoutdraget på 2 personer som lånar ut pengar till oss. Kontoutdrag från 2022-07-01 till 2022-12-09 där saldo på kontot framgår. Men de vill inte ha kontoutdraget av personliga skäl. Vad ska vi göra i det här fallet? Kan jag betala ovanstående 2 skulder nu så att jag inte behöver göra uttalanden längre? Eller kan jag hitta en annan person att låna när de går med på kontoutdraget? Men problemet är att vi skickar alla de två andras lånehandlingar till kommun. Jag vet inte hur jag ska lösa det, hoppas du kan hjälpa mig så snart som möjligt. Tack så mycket!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan

Jag uppfattar det som att du har lånat pengar (70tkr) för att köpa en restaurang. Restaurangen har något typ av ärende hos kommunen (alkoholtillstånd) som vill se hur finansieringen ser ut men långivarna vill inte att ni delar med er av kontoutdrag.

Oklarheter

Först måste jag påpeka att eftersom jag inte vet varför kommunen vill ha kontoutdraget så kan jag inte svara på om de verkligen har rätt att kräva det. För mig låter det konstigt att det skulle krävas ett kontoutdrag från en långivare om pengarna numera finns hos bolaget. Det låter ännu konstigare om det är du personligen som har tagit lånen och betalat till bolaget. Vidare framgår inte hur lånen är strukturerade. Svaret kommer ges generellt utan hänsyn till den konkreta grunden eller låneuppläggen. Vill du komplettera med grund är du varmt välkommen att göra det per mejl som står i slutet av svaret.

Betala lånen i förtid

Beroende på hur lånet är upplagt kan du ibland betala lånet i förtid och på så sätt ”bli av med” långivarna. I vissa fall har man rätt att betala lånet i förväg (till exempel om man är privatperson och lånat av en bank), i andra fall måste långivaren godkänna att man betalar tidigt. I stort sett alla långivare går med på att man betalar lån i förtid av rent affärsmässiga skäl, i alla fall om man betalar den ränta som man annars skulle ha betalat. Det gäller om du betalar personligen eller om du har en annan du lånar av som får lösa ut lånet.

Det som bör hända om du gör på det sättet är att den person som betalat (du eller den nya långivaren) blir långivare. Om kommunen har rätt att kräva kontoutdrag borde det i stället bli den nya långivarens kontoutdrag som krävs. Då behövs alltså inte den gamla långivarens.

Sammanfattning

Det bör alltså gå att komma ifrån problemet att behöva lämna ut kontoutdragen, utan att ha specifika uppgifter kan jag dock tyvärr inte ge ett definitivt svar på frågan hur du bör göra.

Om du vill komplettera med uppgifter eller vill ha hjälp att ta detta vidare är du varmt välkommen att mejla mig på vidar.wicklund@lawline.se, då kan jag svara eller se till att en av byråns jurister kontaktar dig.

Hoppas du fick svar på din fråga och gott nytt år!

Vänligen,

Vidar WicklundRådgivare