Lönegaranti för närstående till konkursgäldenär

Min man är sedan ett par år anställd i mitt AB. Vid en eventuell konkurs ingår han då i den statliga lönegarantin som de övriga ställda?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem som har förmånsrätt till att få utbetald lönegaranti vid en eventuell konkurs framgår av Förmånsrättslagen 12-13§ (se även Lönegarantilagen 7§). Då konkursgäldenären är en näringsidkare så ska en arbetstagare som själv eller tillsammans med nära anförvanter senare än sex månader före konkursansökningar har ägt en väsentlig andel av företaget och som har haft ett betydande inflytande över dess verksamhet inte ha förmånsrätt för lön (se Förmånsrättslagen 12§ 6 st.). Till nära anförvant räknas exempelvis make/maka.

Jag uppfattar det som att du själv äger hela AB och därför är första kriteriet uppfyllt, dvs. "själv eller tillsammans med nära anförvanter... ägt en väsentlig andel av företaget". Men för att din man ska undantas krävs även att han själv har haft ett betydande inflytande över bolaget. Den avgörande frågan för din mans rätt till lönegaranti är därför om omständigheterna varit sådana att han själv haft ett betydande inflytande över bolagets verksamhet. En sådan bedömning måste alltid göras utifrån omständigheterna i det enskilda fallet men faktorer som vägs in är exempelvis ägande av aktier samt hur arbetet med företagets ledning är organiserat. Sitter din man exempelvis i styrelsen eller är VD så kan det vara något som talar för att han ska kunna undantas från lönegaranti vid en konkurs (se exempelvis NJA 2007 s. 131).

Hoppas du har fått viss vägledning av mitt svar!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare