Lön under uppsägningstid

Hej,

Min arbetsgivare sa upp mig och jag hade anställning fram till sista juni, 2019.

Vecka 23 var jag hemma sjuk och frågade om jag kunde vara ledig två dagar v 24 då mina två barn hade skolavslutning. Svaret jag fick vara att jag behövde inte komma tillbaka till jobbet alls.

Vilka rättigheter till lön har jag och vilka skyldigheter har min arbetsgivare?

Vart vänder jag mig för att få rättvisa?

Jag har en skriftlig uppsägning till den 30 juni.

Mvh,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Reglerna om uppsägning och skydd för arbetstagaren finns i Lag om anställningsskydd (LAS). Jag kommer nedan att hänvisa till denna lag när jag formulerar mitt svar.

Lön under uppsägningstiden

I LAS finns en minsta uppsägningstid av en månad (11 § LAS). Anställningen består under uppsägningstiden och fortgår på samma sätt som innan. Om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter eller andra arbetsuppgifter än tidigare, har arbetstagaren ändå rätt att behålla sin lön och andra anställningsförmåner under hela uppsägningstiden (12 § LAS). Svaret på frågan blir således följande. Om din arbetsgivare inte ger dig några arbetsuppgifter, har du ändå rätt till samma lön och anställningsförmåner som tidigare. Detta finns för att skydda arbetstagaren från inkomstförsämring under uppsägningstiden.

Avsteg från det ovan sagda får göras i kollektivavtal (2 § 3 st. LAS). I ett kollektivavtal kan regleras beräkningen av anställningsförmånerna som arbetstagaren har rätt till enligt 12 §.

Om det finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen råder jag dig således att undersöka närmare hur anställningsförmånerna är reglerade på just din arbetsplats.

Undantag från lön under uppsägningstiden

Om arbetsgivaren har förklarat att arbetstagaren inte behöver stå till förfogande under uppsägningstiden eller en del därav, får arbetsgivaren från förmåner enligt 12 § första stycket avräkna inkomster som arbetstagaren under samma tid har förvärvat i annan anställning. Arbetsgivaren har också rätt att avräkna inkomster som arbetstagaren under denna tid uppenbarligen kunde ha förvärvat i annan godtagbar anställning (13 § LAS). Detta betyder att om du har fått en lön i annan anställning, eller uppenbarligen kunde ha förvärvat i annan godtagbar anställning, kan arbetsgivaren avräkna dessa inkomster på lönen.

Avslutande råd

I första hand råder jag dig att tala med din arbetsgivare och ha en dialog angående detta. Du bör då nämna dina rättigheter till lön och anställningsförmåner även om du inte får några arbetsuppgifter. Om du är med i en facklig organisation kan du också höra av dig till dem och be dem hjälpa dig i ärendet.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Ida HellstenRådgivare