FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/12/2018

Lojalitetsplikt vid uppsägning

Hej

Om jag varit anställd i ett företag men blivit uppsagd nu. Kan då företaget som sagt upp mig tvinga mig att skriva på att inte bedriva "konkurrerande" verksamhet i det jag ska göra efter denna anställning ?? Det finns inget skrivet från början när anställningen tog vid.

Tack

Lawline svarar

Hejsan,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din före detta arbetsgivare kan inte tvinga dig att skriva på ett avtal som reglerar att du inte får bedriva konkurrerande verksamhet efter din anställning, om det inte är reglerat i det anställningsavtal eller kollektivavtal som du eller arbetsgivaren är bundna av sedan tidigare. Dock föreligger en lojalitetsplikt för dig gentemot arbetsgivaren oavsett om det är uttryckt i anställningsavtalet eller inte, detta kommer bland annat till uttryck i lagen om företagshemligheter.

Vad är en företagshemlighet?
Först bör det konstateras att med en företagshemlighet avses affärs- eller driftförhållanden i en näringsidkares rörelse som innehavaren har vidtagit rimliga åtgärder för att hemlighålla och vars röjande är ägnat att medföra skada i konkurrenshänseende för innehavaren, 2 § första stycket. Således kommer det till uttryck i andra stycket att erfarenheter och färdigheter som du som arbetstagare har fått vid normal yrkesutövning inte är en företagshemlighet. Inte heller är information om något som utgör ett brott eller annat allvarligt missförhållande en företagshemlighet.

Vad händer om en arbetstagare avslöjar företagshemligheter?
Om du som arbetstagare uppsåtligen eller av oaktsamhet angriper en företagshemlighet hos arbetsgivaren som du fått ta del av i din anställning, under sådana förhållanden där du insåg eller borde ha insett att det inte fick avslöjas, kan du bli skadeståndsskyldig för den skada som uppkommer genom förfarandet, 7 § första stycket. Dock i detta fall när du inte längre är anställd hos arbetsgivaren gäller skadeståndsskyldighet vid förfarandet endast om det föreligger synnerliga skäl, 7 § andra stycket.

Slutsats
Om det sedan tidigare inte är reglerat i ditt anställningsavtal att du inte får bedriva konkurrerande verksamhet och ingen klausul i varken anställningsavtalet mellan dig och arbetsgivaren eller i kollektivavtalet mellan arbetsgivaren och fackföreningen reglerar detta, är det inte tillåtet att tvinga dig att gå med på detta. Följaktligen föreligger en lojalitetsplikt för dig gentemot arbetsgivaren, där du även efter din anställning inte har rätt att avslöja information av företaget som skulle vara tillskada för verksamheten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna ifall du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare