Likhetsprincipen inom bostadsrättsföreningar

<p>&lt;p&gt;Min brf vill stänga ned vår Facebook-grupp med hänvisning till att de har en skyldighet att behandla alla medlemmar lika och lämna samma information till alla, enligt likhets-/likställighetsprincipen (som de hänvisar till). Jag antar att de menar att alla inte har FB. De menar att kommunikationen istället kommer fokuseras mer till hemsidan. Hur ser ni på detta? Finns det juridiskt hållbara skäl för dem att stänga ned FB-gruppen?&lt;/p&gt;</p>

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Likhetsprincipen för bostadsrättsföreningar kommer till uttryck i 7 kap. 42 § första stycket lag om ekonomiska föreningar. Där står det: ´´styrelsen eller någon annan ställföreträdare för föreningen får inte rättshandla eller vidta någon annan åtgärd som är ägnad att ge en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller någon annan medlem``. Föreningen har möjlighet att skriva in undantag från denna princip i dess stadgar.

Det är svårt för mig att bedöma om det finns juridiskt hållbara skäl för din bostadsrättsförening att stänga ner er Facebook-grupp, särskilt eftersom jag inte vet vad som står i stadgarna. Möjligtvis kan vissa i föreningen ha uttryckt att de känner sig särbehandlade eftersom de inte har tillgång till Facebook-gruppen, vilket gett upphov till att de överväger att stänga ner den. Enligt min mening är en sådan argumentation hållbar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare