Lika rätt till efterarv?

Hej, min far gick bort for nagra ar sedan och min syster och jag plus en halvsyster, ifran ett annat forhallande, fick var laglott. Min far var omgift sa jag undrar om vi alla ses som sarkullbarn? Min far hade testamenterat allt till sin maka forutom en fjardedel, vilket vi far arva nar hon gar bort (om det finns nagot kvar). Min fraga ar; har vi alla lika ratt till vad som finns kvar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om arv och testamente finns i ärvdabalken. Som jag förstår din fråga har din far testamenterat så att ni som är hans barn ska få så kallat efterarv när hans maka går bort. Makan får alltså ta hand om egendomen så länge hon lever och sedan tillfaller den er. Det kallas att makan innehar egendomen med fri förfoganderätt. Hon får då göra ungefär vad hon vill med egendomen, men hon får inte själv testamentera bort den, se 3 kap 2 § ärvdabalken. Om din far inte har skrivit något om hur efterarvet ska fördelas i testamentet, utan endast att egendomen ska tillfalla er tre, har ni lika rätt. Du skriver också att ni alla redan fått laglott, så det kan inte heller påverka fördelningen.

Däremot förstår jag inte riktigt av din fråga om någon av er också är barn till din fars maka. I så fall är de av er som är hennes barn arvingar även till henne. Är ingen av er barn till din fars maka stämmer det att ni alla tre anses vara särkullbarn eftersom ni inte är barn till henne. Detta påverkar dock inte fördelningen av efterarvet.

Det som händer när makan går bort är att efterarvet efter din far först delas ut till er tre med lika rätt och sedan tillfaller resten hennes arvingar. Hur mycket som är efterarv bestäms av hur stor procent av det makan ärvde efter din far utgjorde av hennes sammanlagda egendom, se 3 kap 2 § ärvdabalken. Har makan gift om sig ska efterarvet delas ut innan bodelning förrättas med hennes nye make, 3 kap 6 § ärvdabalken.

Antag t ex att din far testamenterade 25 000 till sin maka, som redan ägde 75 000. Hon har då totalt 100 000 efter arvskiftet och ¼ ska då bli efterarv till er. Har hon bara 20 000 kvar när hon dör är det ¼ av den summan, alltså 5 000 som blir efterarv.
(Övriga 15 000 ingår sedan i eventuell bodelning med ny make och vad som därefter är kvar fördelas sedan på hennes arvingar. Har hon ingen ny make går de 15 000 direkt till arvingarna.)

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare